tirsdag den 21. februar 2012

Læsning

Siden jeg lærte at læse har jeg været en bogsluger.
Har altid haft mindst en bog på natbordet og ligegyldigt hvor jeg har boet har jeg været en flittig gæst på det lokale bibliotek.

Her i Kulusuk har vi også et lille bygdebibliotek, hvor der nogle hyldemeter danske bøger. Det er mest litteratur fra 70erne og 80erne der er mulighed for at genlæse.
Så jeg må med skam meddele at det sidste halve år har været meget magert mht gode læseoplevelser.

Dog var jeg så heldig at få to gode nye bøger i julegave.
Den ene var Undskyldningen af Hanne Vibeke Holst. Den slugte jeg i juleferien, og det var en rigtig god bog.
Den anden jeg fik var Niceville af Kathryn Stockett. Den har jeg sparet lidt på og kun tilladt mig at læse et kapitel af gange, så den kunne vare rigtig længe.
Er lige blevet færdig med og har den der dejligt og lidt sørgmodige fornemmelse jeg får når en rigtig god bog er slut.
Den handler om en ung hvid kvinde i 60ernes Mississippi, der sætter sig for at interviewe og beskrive de sorte tjenestepigers oplevelser i de hvides hjem. En gribende bog, der flot fortæller om modet og konsekvenserne, der skulle til for at ændre en uretfærdig verden.

Ud over de to gode læseoplevser, får jeg jævnligt gamle 'Bøger' avissektion fra Politiken, som min kollega får tilsendt af bekendte i Danmark.
For mig er det lidt som at kigge i et julekatalog med legetøj. Alle de spændende bøger jeg kunne tænke mig at læse når jeg får mulighed for at få fat i bøgerne!

Indtil videre er listen så lang:

Byen og øen af Benn Q. Holm

De ufuldkomne af Tom Rachman

Genfærd af Jo Næsbø

Mit liv som mundlam af Maise Njord

Brobyggerne af Jan Guillou

Ensomme hjertets klub af Lotte og Søren Hammer

Flimmer af Anne og Even Holt

Min kamp af Karl Ove Knausgård

Den røde grevinde af Yvonne Hirdman

Hviskeleg af Arne Dahl

Dette burde skrives i nutid af Helle Helle

Et eventyr af Jonas T Bengtson

Manden bag helten af Niels Barfoed

Zornig - vrede er mit mellemnavn af Lisbeth Zornig Andersen

Fader vor af Morten Sabroe

Hvis nogen af jer har haft nogle gode læseoplevelser vil jeg gerne høre om dem, så jeg kan lade mig inspirere og glæde mig..........


119


2 kommentarer:

  1. Jeg har lige fået Kvinde, hvorfor græder du af præsten og debatøren Kathrine Lilleør af Vibe i fødselsdagsgave, den er god og sætter tanker igang. Den bog, du læste, Niceville, så jeg i Mexico på film, den er også rigtig god som film. Næstefter skal jeg igang med Murakamis trilogi 1Q84. Dem glæder jeg mig vildt meget til, jeg er stor Murakami-fan. Har du læst noget af ham?

    SvarSlet
  2. Jeg har også hørt at den skulle være filmatiseret. Glæder mig til at se den engang.
    Murakami har jeg været i gang med et par gange, men er aldrig blevet helt overbevist.....det kommer nok en dag. Har tænkt på at hans bøger evt. skulle købes som e-bog nu hvor jeg har en iPad. De er så tykke og tunge at læse i sengen!

    SvarSlet